Triumf att finnas till

Cosmos, 2003-10-19

Skribent: Jenny Wistbacka

Lill hyllar tre kvinnor

"Tycker inte om dig, håller inte av dig..." Lill Lindfors sjunger sin populära sång och större delen av publiken ler förtjust. Det blir till och med tillfälle för lite allsång. Men vänta nu, skulle det inte handla om några andra? Jo, det var nog meningen att Edith Södergran, Anna Maria Lenngren, Eeva Kilpi och deras texter skulle stå i centrum när en fullsatt salong såg 'Triumf att finnas till' på Cosmos i söndags.

Lill Lindfors presenterar tre stora författare och deras verk. Hon läser, sjunger och dansar ackompanjerad av Mats Bergström på gitarr och Svante Henryson på cello och kontrabas. Lill Lindfors rör sig lätt som en vind på scengolvet, hennes karismatiska leende når utan problem fram till sista bänkraden. Det finns inte mycket på scenen som kan störa ögat, ändå används för säkerhets skull en följespot flitigt så att publiken inte riktar uppmärksamheten mot fel saker vid fel tillfällen.

Smarta klädbyten
Lill Lindfors överöser oss med underfundiga sanningar, visdomsord och kluriga formuleringar skrivna av de tre författarna. Vi försöker passa på att smälta de mastiga styckena under tiden som de två skickliga musikerna spelar något passande. Ibland känns det som om orden blir för många, det finns ingen tid till riktig eftertanke. Kanske är det meningen att man ska ta med sig orden hem och fundera på dem där, men vilka texter ska man försöka komma ihåg?

Är poängen med föreställningen att vi ska lära känna tre författarinnor eller ska vi lära känna deras texter? Vi bara snuddar vid allt och känner igen en del texter som vi hört förut. Smarta klädbyten och skifte av stämning hjälper bara till viss del, vi kommer varken författare eller texter in på djupet. Att provsmaka texter på löpande band är förvisso underhållande men jag kan också uppleva det som respektlöst. Lättsam humor av det igenkännande slaget förlorar kanske inte så mycket att bli framfört på det här sättet, men när det handlar om djupare känslor krävs mer tid och plats.

Mysig stämning
Lill Lindfors är, liksom de tre författarinnorna, en stark person. Publiken älskar henne och hon lyckas tillsammans med musikerna skapa en trivsam och mysig stämning. Hennes starka utstrålning stjäl fokus från föreställningens grundidé och när hon som extranummer bjuder på en av sina egna låtar hamnar de tre kvinnliga författarna, som vi kommit hit för att hylla, i skymundan. Det är Lill Lindfors musik som fastnat i våra huvuden när vi lämnar Cosmos. Om man ser föreställningen som en hyllning till fyra starka kvinnor, varav tre är författarinnor och en är artist, så fungerar det kanske.

Webbplatsen uppdaterad 2024-04-10